Rabu, 22 Mei 2013

Siapa Penebus Dosa Warisan ?

Sebenarnya timbul berbagai soal jawab
saya dengan si pencari kebenaran men-
genai isi Al kitab...

Soal kedudukan Yesus adalah perkara
pertama saya tanya dan persoalan ter-
akhir kami adalah berkaitan siapa yang 
disalib iaitu merujuk pada Al kitab sendiri.

Atas permintaan rakan itu saya cerita-
kan kisah Nabi Isa ( alaihissalam )...

Apabila saya sebutkan bukan nabi Isa 
( as ) yang disalib tapi orang lain dengan 
cepat rakan itu mencelah tidak berpuas 
hati...

Rakan  itu  menyatakan beberapa ayat
dari  Al kitab...ia  menceritakan  bagai-
mana  salah  seorang  anak murid yang
paling dikasihi Yesus telah berbuat 
khianat...

Murid itu sengaja mencium tangan Yesus 
agar para pembunuh dapat mengenali 
Yesus...

Dua kali cium tangan...macam mana
lagi mereka boleh salah orang untuk
menangkap Yesus...? soal rakan ter-
sebut...

Maka saya meminta rakan itu merujuk
" Galatiah " pasal 3 ayat 13 :

...dimana pada hujung ayat tersebut ber-
bunyi...bahawa terkutuklah tiap-tiap
orang yang tergantung pada kayu salib.

Maka saya nyatakan...

1. Termasuk yang tergantung pada
kayu salib itu adalah Yesus...maka
menurut ayat dari Al kitab ini...Yesus
juga seorang yang terkutuk...

Maka  kalau  diri  Yesus sendiri pun 
sudah terkutuk...maka bagaimana pula 
ia akan dapat menebus dosa manusia ?

2. Setiap ayat dalam al kitab ini dinyata-
kan sebagai wahyu dari Tuhan...maka
adakah mungkin Tuhan menurunkan
ayat kutukan kepada dirinya sendiri ?

Pencari Kebenaran :

Jadi...macamana tu ?

Saya :

Memang orang yang disalib itu seorang
yang terkutuk..kerana ia adalah murid
Yesus tersebut yang cuba mengkhianati-
nya demi kerana tamak kepada hadiah
lumayan yang dijanjikan...

Pencari kebenaran ( nampaknya ia dapat
menerima keterangan tersebut ) :

...kalau begitu...siapa yang akan menebus
dosa warisan dari Nabi Adam...?

Saya :

Tidak ada dosa warisan...seperti yang ter-
nyata pada " Nabi Jahezkil " pasal 14
ayat 20...Orang berbuat dosa...ia itu juga
akan mati...maka anak tiada akan menang-
gung kesalahan bapanya...dan bapa pun
tiada akan menanggung kesalahan anak-
anaknya...kebenaran orang yang benar
akan tergantung ke atasnya...dan ke-
jahatan orang yang fasik pun akan ter-
gantung atasnya...

Pencari kebenaran :

Tapi...saya dengar pakcik saya cakap
pada ibu saya...bahawa semua orang
sudah ditentukan samada akan masuk
syurga atau masuk neraka...dan tiada
sesiapa yang boleh buat pilihan...

Saya :

Bayangkan...sekarang ada semangkuk
gula di sebelah kanan...
dan ada semangkuk garam di sebelah
kiri...

Kalau kamu memilih dan mengambil gula
adakah sesiapa yang akan menghalang?

Atau kalau kamu memilih dan mengambil
garam...adakah sesiapa yang akan meng-
halang ?

Kita boleh pilih dan ambil mana saja
kita mahu...kita sentiasa bebas ber-
usaha dan berikhtiar...

Pencari kebenaran :

Ya...kan ?

Dan kali ini lama hilang beritanya...tak
silap saya hampir 4 bulan...

Apabila ia menghubungi saya ( sms )...
Alhamdulillah...ia sudah jadi saudara
dalam seagama...

Wallohu a'lam

Nota 

1. Rujukan kepada Al kitab ini hanyalah
bertujuan sebagai hujah...

2. Dalam  al kitab  itu  ada  yang  sesuai
dengan ajaran Islam tapi banyak ayat-
ayat yang bertentangan dengan ajaran
Islam.

3. Penggunaan kalimah Allah dalam agama
atau dalam Al kitab akan mengaitkannya
dengan berbagai perkara syirik...

...contohnya dikatakan Allah itu ada anak
Allah itu tinggal disyurga...Allah itu ber-
kata-kata seperti manusia...Allah itu lemah
...Allah itu bersekutu dalam ketuhannya...
dan sebagainya...

Maka inikah yang sebahagian kalangan kita
katakan tak apa ? boleh pakai sebab Allah
itu Tuhan semua ? boleh buat Bible melayu?
dan sebagainya...

Islam itu agama toleransi...tapi tiada tole-
ransi dalam soal akidah...

Yang akan datang kita halang sekadar mampu
...yang sudah atau sedang terguna...jangan
sekali-kali hati kita meredhainya...

Yang turut memperjuangkan agar dapat di-
guna agama lain...pasti akan dapat ' saham '
dosa syiriknya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan