Jumaat, 14 Jun 2013

' seni ' Rawan ( Pancung )...7N

Budak lelaki itu terjaga pada jam dua pagi
dalam keadaan ketakutan kerana ia baru
saja bermimpi buruk...

Ia bermimpi masuk kedalam sebuah rumah
lama kemudian ia dirasuk 'hantu'...

Apabila saya meminta ia menutup mata dan
membuat satu set pernafasan niat 'scan'...
budak itu beritahu ada semut-semut bergerak
di merata tempat dalam kepalanya...

Ia terus menumpukan perhatian....ia nampak
semut-semut itu yang berwarna merah....

Saya bacakan fatihah...Ayat Kursi dan 3
ayat biasa dari Surah Al A'rof...budak itu
beritahu...sebahagian semut-semut itu ber-
gerak keluar dari kepala melalui telinga
kirinya...

Saya cubit cabut pula dari belakang daun
telinga kirinya...tinggal lima ekor lagi yang
terus bertahan dan menunjukkan 
penentangan...

Semut-semut lain itu pulang ke sebuah batu
tapi budak itu tidak dapat mengenal pasti
tempat batu itu berada...

Yang lima ekor itu berkepala semut...tapi
bertubuh seperti manusia berpakaian serba 
merah...

Biasanya kalau jin berupa binatang tapi ber-
tubuh seperti manusia adalah jin ilmu...atau
jin yang ada ilmu sihirnya...

Saya letak hujung jari telunjuk ke leher budak
tersebut...kemudian saya menarik nafas per-
lahan-lahan...

Ketika nafas semakin habis ditarik...saya
lepaskan nafas sekali gus kedalam dada
sambil menarik hujung jari tadi dengan cepat
membayangkan saya sedang memancung
leher kelima-lima ekor semut tersebut...

Budak itu beritahu...semuanya sudah keluar
namun dua ekor daripadanya sudah mati 
putus kepala...

3 Nota

1. Kaedah pancung...

- Tarik nafas perlahan-lahan sambil berzikir 
dalam hati...

- Sambil menarik nafas...bayangkan nafas
masuk kedalam dada dan terus mengalir ke-
hujung jari mengumpul tenaga...

- Dalam masa yang sama...bayangkan leher
budak tadi adalah leher 'semut-semut'..

- Lepas nafas sekaligus sambil tarik jari se-
cepatnya...berserta membayangkan ianya 
setajam pedang memancung sekaligus semua
leher semua-semut yang anda sasarkan...dan 
pada saat yang sama bayangkan leher semut-
semut itu putus...

Kemudian apa yang jadi...terserah pada izin
Tuhan...dan dalam kes di atas...cuma dua 
ekor terkena dan tiga lainnya terlepas...
sedangkan saya niat sasarkan kesemuanya.

2. Tenaga yang mengalir ke hujung jari itu 
boleh anda rasakan iaitu...jari anda terasa
lebih berat...atau padat...atau lebih anda
rasakan daripada jari-jari yang lain...

3. 'Ketajaman' gerak pancung itu boleh di-
pengaruhi oleh kesungguhan...tumpuan...
keyakinan...dan sejauh mana anda dapat
menumpukan tenaga ke hujung jari...

4. Ada rakan yang membayangkan ia me-
memegang pedang dan guna pancung...
tapi saya dapati...ia bukannya 'wajib'
apabila saya tidak membayangkan meme-
gang sebarang pedang...

5. Anda bayangkan leher 'semut' itu ter-
putus...

...iaitu bayangan juga boleh menjadi sen-
jata tajam...dan bila anda gabungkan 
dengan alat ( tangan atau jari atau sebagai-
nya ) juga nafas...ia akan membuat sesuatu
pancungan itu lebih tajam...

6. Tubuh kasar kita ada banyak kekurangan 
berdepan dengan jin...tapi jin akan banyak
kekurangan jika kita tahu caraguna tubuh
halus kita...sekadar mana izin Tuhan...

7. Di atas sekadar teknik..dan samada anda
dapat guna atau tidak...ia terpulang kepada 
persediaan diri anda masing-masing...

Wallohu a'lam

1 ulasan: