Isnin, 5 Mac 2012

Di Ufuk Timur (32)...Jaga Niatmu...

Saya terbaca satu kisah...dari seorang sahabat
Rasulullah SAW...

...saya telah menyertai satu perang yang dipi-
mpin sendiri oleh Rasullullah...yang telah ber-
lanjutan beberapa lamanya.

Suatu ketika saya dan beberapa orang sahabat
bercerita  mengenai  seorang sahabat lain yang
sangat menyerlah kehebatannya...

...tapi kemudian Rasulullah memberitahu satu
perkara......iaitu...sesungguhnya sahabat itu...
adalah ahli neraka.

Mendengarkan yang demikian...saya telah me-
ngikuti dan memerhatikan sahabat tersebut...

...ternyata pada siang hari ia berjuang hebat di-
medan perang...dan  malam  hari ia menghabis-
kan banyak masanya dengan beribadah...

Mula terlintas pada hati saya rasa ragu dengan
kata-kata  Rasulullah...tapi saya terus mengik-
uti sahabat tadi...

...hinggalah suatu ketika...sahabat itu mengala-
mi cedera parah dalam perang...

Sahabat  itu  kerana  tak  sanggup  menanggung
kepedihan  dari  lukanya...maka  ia  meletakkan
hujung hulu pedangnya ke tanah dan hujung pe-
dang yang tajam menghala ke atas...

...kemudian  ia  menjatuhkan dirinya ke hujung
pedang tersebut (bunuh diri)...

Sesungguhnya  benarlah kata-kata Rasulullah...

Apabila  berita  itu  sampai kepada Rasulullah
kami  bertanya  apakah rahsia sebenarnya dise-
balik segala yang berlaku.

Rasulullah  manjawab  bermaksud.....berjuang
hebat di medan perang agar di puji sebagai pe-
juang  yang  hebat...dan  beribadah  di  malam
hari agar dikatakan seorang soleh...(riya')

Nota...Ia  adalah  seorang  pejuang di samping
Rasulullah...akhirnya  begitulah  menamatkan
hayatnya...

...dan  apa  pula  yang bakal engkau hadapi di-
penghujung  hidupmu...apabila  engkau  terus
merasa redha dengan sifat riya'mu...?

Wallohu a'lam






...ma

Tiada ulasan:

Catat Ulasan