Sabtu, 6 April 2013

Lahad datu...Jin Pendekar...

Beberapa hari lalu saya terbaca satu blog
yang  menyebutkan  adanya cerita-cerita
tentang  kejadian di mana anggota kese-
lamatan yang terlibat dalam pertempuran
dengan  pengganas...dikatakan  mereka 
melihat roh pengganas yang terbunuh itu 
datang berkeliaran...

Dan penulis kemudiannya menyifatkan-
nya sebagai karut...

Saya  bersetuju  dengan  penulis...iaitu
kita bebas memberi  pendapat tentang
sesuatu yang tidak pasti atau yang ber-
kaitan dengan makhluk-makhluk yang
tidak terlihat oleh mata kepala...

...namun ia mengingatkan saya sesuatu.

Dua  puluh tahun lalu...seorang rakan
menceritakan...ia  telah menyertai se-
kumpulan  rakan  lain yang kemudian-
nya  membelasah  seorang  pemuda 
hingga menyebabkan kematian...

Dengan kecekapan pihak polis...dalam
masa singkat...semua  orang  yang ter-
libat  telah  ditangkap...dan  rakan  itu
kerana  turut berada dalam  kumpulan
tersebut sempat ditahan reman 7 hari.

Rakan  itu  menceritakan...ketika dalam
lokap mereka mengalami malam-malam 
yang sangat menyeramkan...

Roh pemuda yang terbunuh itu datang 
kepada  mereka  dalam  keadaannya
compang  camping...parah  kesakitan
sambil merintih penuh dendam...

Kesemua  mereka  melihatnya  dengan
cukup jelas...dan masing-masing men-
elungkup kelantai sambil menutup 
telinga sekuat-kuatnya kerana 
ketakutan...

Bagi  saya  perkara   sedemikian  tidak
mustahil berlaku di LD memandangkan
perang  itu  cukup jelas melibatkan ilmu
sihir  jin  perang oleh kebanyakan peng-
ganas...

( Iaitu..ianya bukan roh orang yang mati....
tapi jin yang pakar menyamar atas se-
suatu sebab...)

Kalaulah  kejadian itu cuma sementara
mungkin  ia  hanya  akan  melibatkan
serba  sedikit gangguan pada perasaan
tapi kalau ianya berpanjangan...apalagi 
kalau gangguan itu masih berlaku setelah 
keluar dari LD...atau setelah pulang
kampung...

...maka sebaiknya seseorang itu minta
'scan' dan rawatan kalau perlu...

Gangguan paling ringan adalah gangguan
pada fikiran dan perasaan secara ber-
panjangan...seperti runsing...resah
gelisah..selalu pening...jantung berdebar
dan sebagainya...dan untuk jangka masa 
panjang mungkin  ia akan bertambah dan
membahayakan...

Banyak  jin  perang  yang  hilang tuan...
maka  boleh  jadi  ada  antaranya yang
cari tuan baharu...atau membalas dendam 
untuk tuannya yang terbunuh dan boleh 
masuk ke badan orang lain....
wallohu a'lam...

Dalam jangka masa bertahun-tahun saya
mendengar  beberapa cerita yang menye-
butkan di kampung kawasan Islam negara 
seberang itu...biasa saja berlaku dua orang 
berbalah kemudian dapat didamaikan 
hingga bersalaman tangan...

Namun sekembalinya kerumah...antara
satu atau kedua-duanya akan kembali
membawa senjata kemudiannya mem-
bunuh 'rakan seperbalahan' tadi...

Mungkin  itulah kebiasaan atau teladan
dari  golongan  tua  mereka  bagaimana
nak 'selesaikan' masalah...tapi ada satu 
kemungkinan lain...iaitu hasutan jin  
pendekar  atau  jin  perang  yang men-
diami tubuh atau mendampingi mereka...

Saya  kenal seorang  pakcik yang pernah
ditembak  dengan  peluru  penabur saiz
'buck shot'...iaitu  dengan  sedas saja
biasanya sudah cukup untuk menum-
bangkan seekor lembu...( secara tidak
sengaja...)

Pakcik itu pengsan tapi tidak mengalami
sebarang kecederaan...dan ianya banyak
menuntut ilmu juga menyimpan tangkal...

Kesimpulannya...pakcik itu ada dampin-
gan jin perang...

Setelah beliau meninggal dunia...tiba-tiba 
sahaja balu pakcik itu berubah sikap dari 
penyabar dan lemah lembut jadi pemanas
dan 'ganas mulut' sehingga digelar nenek
jahat oleh cucunya...

Atas permintaan anaknya yang juga rakan
saya pernah 'scan' dan memang gangguan-
nya agak kuat...

Pihak hospital juga mengesan berbagai
penyakit pada organ dalamannya...
terutama bengkak tanpa sebab yang dapat
dikenal pasti...

Namun nenek itu berterus terang...ia tidak
dapat mengawal kemarahannya...

"...kalau timbul sebarang masalah dengan
anak-anak...biasanya saya akan mudah
sahaja menerima kalau saya yang tersilap

...hati saya rasa cukup tenang dan terbuka
tapi setelah anak saya itu pergi...saya men-
dengar  suara-suara  bisikan  yang  meng-
hasut  menjadikan  saya  tidak puas hati
dengan anak tadi serta menimbulkan rasa
marah meluap-luap...

...biasanya sebaik sahaja saya nampak
anak tadi...walau dari jauh...saya tidak
dapat  menunggu  atau bersabar...saya
akan  keluar  dari rumah dan memekik-
mekik memaki hamun anak tersebut..."

Inilah kesan apabila jin saka dari suami
yang meninggal itu berpindah kepada
makcik tersebut...dan sikapnya itu men-
unjukkan...ia adalah daripada jenis jin 
pendekar atau jin perang...

Untuk  bersabar...agak  atau   memang
sukar...kerana  biasanya  kita  akan me-
rasa  sangat  sakit  hati...dada  panas..
perasan   marah   meluap-luap.....malah
kalau  tak  ikutkan   rasa....dada terasa
sesak terhimpit atau sakit...bergantung
sepadat mana angin bisa jin dalam dada.

Bayangkan kalau makcik tadi ada m16...
saya yakin...ia pasti akan berbuat sebagai-
mana golongan dari selatan negara se-
berang tersebut...

Bukan sahaja segi rawatan psikologi...
mungkin seseorang itu perlukan rawatan
gangguan jin...

Wallohu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan