Khamis, 9 Ogos 2012

Jin Di Bulan Puasa...

Semasa  berjalan  kaki  pulang dari terawih di-
surau...jam  10 malam  tanpa  lampu...waktu
malam gelap...

Tiba-tiba budak lelaki yang turut sama mem-

beritahu...ada  lembaga  putih  sedang duduk
di atas  dahan  kayu  ara...kakinya juga putih
panjang...tapi  saya  tidak  tahu  maksudnya 
samada  ia  nampak  kaki  makhluk  tu  yang 
putih panjang atau sekadar pakaiannya yang 
panjang berjuntai...

Saya  pandang  ke atas...saya  tidak nampak

benda  yang  ia  katakan  tapi  saya  percaya
budak itu berkata benar...

Ketika  kami  berada  betul-betul  di  bawah 

kayu ara tersebut...sambil terus melangkah...
saya  mula mencarut dan mencaci  'secukup 
rasa' pada lembaga berpakaian putih tersebut.

Setelah melewati pokok ara itu saya bertanya

pada budak tadi...budak itu beritahu lembaga 
itu masih duduk di situ.....tiada nampak
sebarang reaksi gerakan atau lainnya...

Saya  sebenarnya   sekadar  menguji  samada 

cacian dan  celaan  boleh  buat  benda  itu ber-
tindak...namun ianya 'jin sabar' agaknya...atau 
tiada 'mood' nak 'cari gaduh'...

Sebelum ini di luar bulan puasa seorang budak

lain  pernah  memberitahu  saya  perkara yang 
sama cuma ketika itu dahan tempat duduknya
lebih rendah...

Tanpa  beritahu  budak  tadi....saya  guna per-

nafasan dan gerak pancung...tapi saya tidak 
sasarkan pada tubuh lembaga tersebut...hanya 
sekadar pada 'dahan' tempat bertenggeknya...

Budak  itu  beritahu.......ia  nampak  tiba-tiba 

lembaga tersebut jatuh...betul-betul ke atas 
jalanraya kemudiannya hilang dari pandangan.

Bagaimanapun secara umumnya...kerana men-

caci...atau  kerana  sekadar  cakap  besar.....
anda  akhirnya mungkin terpaksa menghadapi 
serangan jin...maka sebaiknya anda elakkan...
samada anda nampak atau tidak adanya jin....

Wallo
hu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan