Isnin, 30 Disember 2013

Rawan...Dan Arwah Pulang ?

Jam 10 malam...apabila anak buah saya Fn
menutup  mata...ia  melihat  dirinya  sedang
berjalan di luar rumah...dan diekori oleh se-
ekor harimau belang yang kelihatan manja.

Fn beritahu...harimau itu asalnya dari sese-
orang  di suatu  pulau dan  dihantar  untuk
mendampingi ibunya...namun  harimau  itu
memilih untuk mendampinginya...

Harimau  itu  baik dan bertujuan  menjaga
dirinya...tapi apabila saya meminta Fn me-
numpukan ke  bahagian belakangnya...ter-
nyata  ia merasa ada luka bekas cengkam-
an  kuku harimau tersebut...

Walaupun   pada  saat  sekarang tak rasa
sakit...namun suatu  masa  kelak...apabila 
angin  bisa  jin sudah padat..nescaya sese-
orang   itu  akan dapat  merasa kesakitan 
sebagaimana  dicengkam  kuku  harimau 
harimau sebenar...

...maka  tidak  ada  pilihan...harimau   itu
mesti dijauhkan dari Fn...dan ia nampak-
nya menerima pendapat saya...

Lebih  kurang  setengah  kilometer  jauh-
nya  dari   rumah...di suatu  kawasan  di-
Sungai  Liwagu  yang  dikenali   sebagai
Nagas  Fn dapat melihat jelas kumpulan
anjing-anjing  jin  hitam  bermata  merah
bergerak berkumpulan...

Dalam  bahasa  Dusun  tempatan  ia di-
sebut  sebagai  'paragasu'...bermaksud
anjing-anjing  jin pemburu...

Yang  menariknya...Fn  beritahu  di situ
ada  seekor harimau gergasi...yang saiz-
nya lebih besar dari rumah mereka...

Saya  yakin...itulah  sumber  suara  aneh 
yang pernah saya malah orang kampung
sekitar  kawasan tersebut pernah dengar
bertahun lalu...( saya ada menulis men-
genai suara aneh ini dalam blog rnj ).

Saya   memikirkan  lebih  baik  harimau 
jin yang  mendampingi  Fn saya  pindah-
kan saja  ke kawasan tersebut...kerana 
ada kawannya...

Dengan  izin Tuhan...saya  gunakan  per-
nafasan  dan ma'rifat mengambil dan me-
mindahkan  harimau tersebut ke Nagas.

Namun  tanpa  diduga.....sebaik  sahaja
harimau  itu  kelihatan di Nagas...Fn me-
nyaksikan  bagaimana   tanpa  sebarang
amaran... kumpulan  'paragasu'  tersebut 
tiba-tiba  menyerang   dan   membunuh 
jin harimau tersebut yang nyata langsung 
tidak terdaya melawan...

Bangkainya  dikeroyok  dan diheret oleh
jin-jin  anjing  yang ganas dan rakus itu.

" pakcik...harimau  besar tu  marah  dan
mahu  balas dendam pada pakcik..." Fn 
beritahu saya...

La...tak pasal-pasal  dapat  musuh  baru
...bisik hati saya...manalah  saya  sangka
akan begitu jadinya...

Tapi  sudah   terlanjur....kalau  dibiarkan
mungkin  harimau  besar itu akan datang
dan  mungkin  akan  ada orang lain akan
turut  jadi  sasarannya...maka  saya buat
keputusan untuk menyerang harimau
besar tersebut...

Malam  itu  keadaannya  'lain'  daripada
biasa...

Sebaik  sahaja  saya berniat untuk  men-
yerang  jin  harimau tersebut...Fn melihat
saya  muncul  di Nagas...dan tanpa  ber-
tangguh...harimau besar  itu  segera  me-
nyerang...

Fn menyaksikan suatu pertarungan antara
'saya' dan harimau besar tersebut...

Saya  menarik  nafas sambil cuba merasa-
kan samada ada sesuatu yang ganjil pada
diri saya...namun saya merasa normal...

...malah saya tidak tahu samada 'saya' di-
Nagas itu rawan atau 'benda' lain...

" Harimau  itu  mengggigit  tangan kiri pa-
kcik...' tiba-tiba Fn beritahu...

Walaupun saya tidak pasti samada 'saya'
itu adalah rawan...tapi  oleh kerana pada
pengetahuan  saya ianya mungkin...maka
saya  buat keputusan mengambil langkah 
beringat...

Saya  membaca  ayat Afahasibtum...ke-
mudian membuat pukulan pancung...

Dengan  izin  Tuhan...Fn  yang  terus me-
nutup  mata  itu  memberitahu  gigitan  itu
sudah  terlepas  dan  darah berhamburan
pada mulut harimau tersebut....

Pada  rasa  hati  saya...gigi  termasuk  ta-
ring harimau itu sudah patah...

Baru  saja  saya  mula  untuk  menyerang
semula...ada sesuatu lain mengganggu.

Fn  beritahu ada  roh salah  seorang  ahli 
keluarga  yang  sudah  meninggal  dunia 
sejak  lima bulan lalu tiba-tiba muncul 
mengintai dari luar pintu depan...

'Arwah'   tersebut  pernah  menyebabkan
sedikit  kegemparan pada  beberapa  ahli
keluarga..apabila tiba-tiba muncul dengan 
cara yang sama ketika bacaan Yasin  be-
ramai-ramai  pada  majlis  hari  ke seratus 
dari tarikh meninggalnya kerana sakit...

Seorang  ahli  keluarga  yang  melihatnya
memangggil arwah itu masuk..tapi arwah 
dengan  wajahnya   yang   berseri   meng-
gelengkan kepala senyum sambil berundur 
ke dalam kegelapan luar...

Ia  yakin  itu  adalah  roh arwah kerana ia
dapat berdiri lama malah kelihatan sangat 
bahagia   mendengar  bacaan Yasin  yang 
sedang berlangsung untuknya...

Tapi saya yakin ianya jin yang menyerupa.

Saya membaca Suroh Ad Dhuha dan niat-
kan agar jin itu kembali ke bentuk asalnya  
agar  Fn tidak terus terpedaya namun lain 
pula jadinya...

Fn  beritahu  'arwah'  itu menjadi semakin
besar  dan  bertenaga...kemudian   sebaik
saja  'arwah'  undur  ke  dalam kegelapan
tiba-tiba ia muncul di Nagas...

'Arwah' terus menyerang harimau  gergasi
tersebut...dan  ternyata terlalu gagah  hing-
gakan  dalam  masa  yang  sangat  singkat
harimau tersebut lembik dibelasahnya...

'Arwah'  terus mengheret harimau itu yang
Fn sendiri tidak pasti samada masih hidup
ke dalam hutan...

Beberapa detik kemudian...'arwah' muncul
semula di pintu....kemudian kali ini...melang-
kah masuk ke dalam rumah...

Fn  beritahu  ada luka pada lengan kiri saya
dan  saya  memang  dapat rasakan ada satu
jaluran angin sejuk pada bahagian tersebut.

'Arwah'  itu  menyapunya...luka  itu sembuh
serta merta...dan jaluran sejuk tadi juga
tidak terasa lagi...

'Arwah' cuba mendekati Fn untuk merawat-
nya  tapi tiba-tiba  muncul  bungkusan  kain
putih  mayat didepannya...sehingga  'arwah' 
itu terpaksa berundur dan keluar...

Fn  beritahu ia melihat 'arwah' itu menangis
sedih kerana tidak dapat merawatnya...

Mulanya saya menyangka terlepas peluang
untuk  membuktikan  pada anak buah saya
itu bahawa  'arwah'  itu sebenarnya  adalah
jin...namun...

...tiba-tiba Fn beritahu...'arwah'  itu ada di-
belakangnya...dan  merasa jari-jari 'arwah'
yang  berkuku  tajam mencengkam belikat
kirinya...

...tapi kali ini...rupanya sangat aneh...masih
menyerupai  arwah   tapi  seperti  patung... 
tangan  dan  kakinya  lurus  tiada sebarang 
sendi...

Saya  pernah   menonton   satu  rancangan 
Seekers  ( bukan  Uncle  Seekers ) ...apa-
bila  seorang  peserta   yang   baru  selesai
duduk  pada  sebuah  tempat yang dikata-
kan  keras  kelihatan  sihat tanpa sebarang
gangguan....

Tapi apabila ia berpaling  dan  melangkah
pulang.....caranya  berjalan  sangat  aneh...
kakinya  lurus  seolah-olah   tiada  sendi-
sendi...

.....apabila   dikejar...ternyata...ia  dalam
keadaan  kerasukan...matanya  terbeliak 
ke atas dan diam membisu...

Saya  menarik nafas dan  membayangkan
mengambil  makhluk  tersebut  yang  saya
bayangkan sangat kecil dan masuk dalam
genggaman.....kemudian  saya  lepas  dan
dibawa masuk ke dalam tanah oleh suatu
pusaran cahaya putih...

Dengan izin Tuhan...Fn yang terus menutup
mata itu memberitahu...ia melihat makhluk
tersebut dihisap masuk kedalam tanah...

Nota

1. Kejadian suara aneh ini saya tuliskan pada
tajuk....DUNIA MISTERI Lembu...atau Suara
Jin...? catitan 19.02.2011 dalam blog rnj.

Wallohu a'lam

13 ulasan:

  1. Salam tuan,
    Diantara adik beradik pd zaman kanak2, saya rasakan saya lah yang teruk diganggu oleh jin saka. Pada zaman kanak2 sehingga remaja setiap jam11 mlm atau jam1pg mesti datang bberapa kerbau di bwh ruma.Tp yg peliknya,hanya saya seorg sahaja yg dgr bunyi2 pelik tu dan mesti kerbau.Mohon tuan dan kwn2 beri percerahan.
    Wasalam

    BalasPadam
  2. Wa alaikum salam wbkth saudara...

    biasanya jin kerbau itu ada kaitan dengan
    jin kemburongoh...

    Seorang bomoh apabila cuba merawat se-
    orang rakan yang didampingi komburongoh
    malamnya ia bermimpi diserang oleh ber-
    puluh-puluh ekor kerbau...

    Apabila bomoh itu dapat menewaskan se-
    rangan tersebut...salah seekor kerbau itu
    berkata...kali ini kami kalah...tapi kalau
    kau cuba lagi rawat orang tu...kami akan
    serang kau balik...

    Apabila kita hanya seorang yang men-
    dengarnya...biasanya jin itu datang kerana
    kita...atau ada angin bisa jin itu dalam
    badan kita...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  3. As salam..

    Ramai pesakit slalu tanya pasal kriteria pemilihan waris saka. Susah mau ckp sbb terlalu byk sebab. Anak sulung ke anak bongsu ke anak nombor ganjil ke anak tengah ke anak yg paling disayang ke.

    Kdg2 langsung xikut kriteria. Ikut suka saka tu la. Tp paling dia suka kalo jenis yg memang 'berbakat'..kalo di indon dipanggil anak indigo.

    Dari kecil jin saka akan tanam angin bisa banyak2. Biasanya akan selalu nyusahkan mak bapak sbb slalu sakit dari kecil atau perangai pelik dari anak yg lain.

    Waulahualam..

    BalasPadam
  4. Wa alaikum salam wbkth tuan...

    Malahnya...ada anak dalam perut..yang jin dah tunggu-tunggu kelahirannya...kerana bakal didampingi atau jadi tuannya...dan sebagainya.

    Pada satu kes zaman ulama perubatan...ada
    seekor jin jantan yang masuk badan seorang
    perempuan...dan jadi saka...kerana jin itu
    menganggap perempuan itu anaknya....

    Puncanya kerana jin itu turut bersama ibu
    bapa wanita tersebut ketika bersama...
    dan dari situ kebetulan jadi benih iaitu
    perempuan ini...

    Saya setuju pendapat tuan...bukan kriteria
    tapi jin memilih lebih kepada ikut suka
    sendiri...iaitu serba sedikit ia bergantung
    juga kepada peluang...

    Namun ada juga beberapa kes...ia meru-
    juk kepada oarng yang paling rapat atau
    disayangi tuannya...ada diturunkan sa-
    mada secara langsung atau tidak...ter-
    utamanya kalau jin itu punya banyak
    pilihan...

    Terima kasih tuan atas perkongsiannya.

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  5. Banyak kes bayi hilang dlm kandungan. Ada yg perut spt mengandung tp bila di periksa xda kandungan dlm perut.

    Tp bila perempuan tu mimpi beranak terus kempis perutnya. Kalau yg tau scan akan nampak yg dikandung tu anak jin. Sama juga yg lahir ada kembar haiwan spt buaya@ular dll. Berkongsi rahim.

    salah satu puncanya kalau waktu ngamput tak baca apa2 sama ada secara lafaz atau dalam hati..pasti jin akan ikut skali.

    Kalau DNA jin lebih byk. Jin tu akan ambil anak tu dan akan ghaib dari dlm kandungan.

    Kalau DNA manusia lebih byk. Anak akan lahir tp perangai sebijik mcm jin. Degil nauzubillah..atau panas baran, penyombong atau juga perangai elok tp ada pelbagai kelebihan spt jin.

    BalasPadam
  6. As salam tuan,
    jin kerbau mmg jin kemburongoh dan pandai mbalas apabila org itu tdk bsedia..sbb baru2 ini saya telah diserang oleh jin kemburongoh dari rawan ketika tidur.

    Baru2 ini, seorg kakak meminta bantuan utk memagar rumahnya.Sblm memagar di rumah kakak saya cuba2 pagar rumah mak dgn tujuan mguji kberkesanan pagar makrifat, atas tunjuk ajar seorg rakan, saya dpt rasakn kberkesanan pagar makrifaat dgn satu dentuman kuat seolah2 mcm kerbau langgar objek.Kmdian dgn tunjuk ajar seorg rakan lagi saya telah mmagar secara jarak jauh rumah kakak dan slps dibuat pagar satu wangi hangit dihidu spt kemayan terbakar dan spt ada kekawanan kerbau mlarikn diri.

    Smlm saya tertidur tanpa mbaca 3qul spt kbiasaan dan akhirnya dlm tidur rawan saya telah diterbangkn ke langit dunia kmdian hendak dijatuhkn supaya rawan mgkin cedera atau mati..saya dlm ketakutan dan mati akal tiba2 teringat perkongsiaan tuan UM, iaitu roh 1000x kuat dri jin.Saya niat supaya rawan balik ke jasad supaya sedar dan tdk smpai sesaat saya suda tersedar dlm keadaan bertakbir serta kepala dilingkari aura panas dan sgt berat..beberapa kali saya mgucap 2kalimah dan bsyukur kpd Allah swt.Mohon mana2 rakan beri pencerahan dan perkongsiaan.Wallahu'alam

    BalasPadam
  7. As salam..

    Kebanyakan org buat pagar yg bsifat defensif. Maka makhluk halus sekadar tidak dpt tembus masuk. Tp bg yg tau buat pagar yg ada arus elektrik ia adalah bonus sekiranya selalu diserang...Insyallah kalo sekor da mati kena karen. Yg lain terus takut nk dtg.

    Ada sikit perkongsian mengenai bau dari alam ghaib.
    Kalau bau wangi spt bunga melati biasanya jin tahap bangsawan..
    bau asap rokok daun jin yg dah tua.. bau bunga kemboja spt di kuburan jin spesis pontianak..
    bau minyak atar/kasturi jin islam..
    bau minyak zafaron/misik jin khadam (keris/cincin dll)..
    bau busuk jin kafir/jembalang/ifrit..
    bau kertas/kayu terbakar jin yg da kna bakar..

    Waulahualam.

    BalasPadam
  8. Assalam
    benarkah klu wangi jin itu dekat bmaksud jin itu jauh dari manusia dan sebaliknya pula klu wangi itu rasa mcm jauh tp jin itu dekat.
    wasalam

    BalasPadam
  9. semasa sakit dahulu saya sll terbau darah di dlm rumah, adakah itu jin?

    BalasPadam
  10. As salam..

    Bau darah atau nanah atau hanyir spt ikan busuk biasanya sihir.. nama/gambar/ rambut/ kuku/pakaian mangsa akan diikat dgn bahan2 sihir. Pastu di tanam di tempat tertentu spt kubur, perigi buta, paya dll. Pastu jin sihir akan diseru utk buat keje dia.

    Kalau hidung kita ada kotoran jin/angin bisa..mmg akan selalu terbau benda2 yg xnampak ni. Kdg2 mmg bau dekat tp dia jauh tp kdg2 xjuga. Bgantung pd spesis jin dan kepadatan kotoran jin yg ada pd kita.

    Waulahualam..

    BalasPadam
  11. Wa alaikum salam wbkth tuan-tuan...

    Alhamdulillah..terima kasih atas perkongsiannya
    terutama pada tuan UM...banyak perkara baru
    yang saya dan pastinya rakan-rakan pembaca
    lain dapat...dan semoga tuan terus sudi ber-
    kongsi ilmu diruangan ini...Insha Allah...

    BalasPadam
  12. Terima kasih atas pencerahan semua..makin menarik untuk di baca dan ingin memahami dengan lebih lagi..terima kasih..

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah saudara...Sama-sama...bagi
    pihak rakan-rakan...

    BalasPadam